Publicatiedatum 20-05-2025
Inleiding
Dit is een bewerkte tekst van een mail aan de voorzitter van de Vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat. waarin meer aandacht wordt gevraagd voor PFAS bij de uitvoering van het Beleidsprogramma circulair textiel 2025-2030. De kopjes zijn hier toegevoegd aan de tekst voor de leesbaarheid. Voor de transparantie en de controleerbaarheid zijn de voetnoten en de referentie toegevoegd.
Aan de voorzitter van de Vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat
Op 9 april 2025 heeft de heer Jansen, de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, een brief naar de Tweede Kamer gestuurd (Kst-32852-354).met 8 bijlagen. [1,2,3,4,5,6,7,8,9]
In deze Kamerbrief informeert de Staatssecretaris de Tweede Kamer over de uitkomsten van onderzoeken die in het “Beleidsprogramma circulair textiel 2025–2030” waren aangekondigd en in december 2024 naar de Tweede Kamer is gestuurd.
PFAS en het Beleidsprogramma circulair textiel 2025–2030
In het Beleidsprogramma staat het volgende over PFAS:
…”In de hele textielketen worden chemicaliën gebruikt die mogelijk schadelijk zijn voor mensen, dieren en het milieu. Deze chemicaliën komen (ongewenst en onbedoeld) terecht in het water, de bodem en de lucht. Voorkomen moet worden dat schadelijke chemicaliën worden gebruikt in de (grondstof)productie en bij de recycling naar nieuwe circulaire textielproducten. IenW onderzoekt welke stappen nodig zijn om een veilige circulaire textielketen te realiseren. Een groep synthetische stoffen die hierbij extra aandacht krijgt is PFAS. Deze stoffen worden gebruikt om textiel water-, vet- en vuilafstotend te maken. PFAS-stoffen zijn niet afbreekbaar waardoor ze in organismen of het milieu aanwezig blijven. Van meerdere PFAS-soorten staat vast dat ze zeer giftig zijn en leiden tot gezondheidsrisico’s.”…(p.24) [10]
De aandacht voor PFAS bij de uitwerking van het beleidsprogramma ontbreekt
In de Kamerbrief en de daarbij behorende documenten ontbreekt echter de aandacht voor PFAS. De onderstaande punten maken duidelijk dat dit in deze fase van de beleidsuitvoering niet had mogen ontbreken. Bovendien zijn er voldoende aanknopingspunten om daar ook aandacht aan te kunnen besteden.
- Wat niet in textiel zit vormt ook geen risico bij het hergebruik en recycling. Dat maakt de aandacht voor het ontwikkelen van doelstellingen met betrekking tot PFAS vrij textiel en het promoten van het gebruik daarvan noodzakelijk.
- Er zijn doelstellingen geformuleerd met betrekking tot hergebruik en recycling van schoenen. [2] [3] Dat had aangevuld kunnen worden met doelstelling gericht op het aandeel PFAS-vrije (waterdichte of waterafstotende) schoenen.
- In het rapport van Rebel over Duurzaam textielbeleid wordt duurzaamheid gekoppeld aan de levensduur en recyclebaarheid van kleding. [7] Of daar wel of geen PFAS is zit lijkt daarbij niet van belang. Het verminderen van het aandeel PFAS in textiel zou daarom onderdeel moeten zijn van een duurzaam textielbeleid.
- Alle textielproducten dienen in principe te voldoen aan Europese Reach-richtlijnen waarvoor gebruik is toegestaan. De minister had kunnen laten uitzoeken hoe de sector nu al proactief kan gaan inspelen op de REACH-regelgeving die het gebruik van PFAS gaat verbieden.
- In de Kamerbrief staat: …“Het label dient niet alleen consumenten te ondersteunen bij het maken van geïnformeerde aankoopbeslissingen, maar ook bij te dragen aan verduurzaming en transparantie binnen de textielketen.”…
Informatie over PFAS op de textiel labels is niet alleen noodzakelijk voor het handelingsperspectief van de consument maar ook een noodzakelijk voorwaarde voor de verduurzaming. Daar had explicieter op gewezen kunnen worden. - Bij de focus op duurzaamheid moet niet uit het oog worden verloren dat PFAS een risico vormt voor de volksgezondheid. PFAS wordt geassocieerd met diverse soorten kanker en volgens het RIVM krijgen we door alle kleine beetjes dagelijks te veel PFAS binnen. Niet alleen via ons voedsel en het drinkwater, maar ook via de huid en de lucht. Daarbij kun je denken aan huidcontact met geïmpregneerde textiel waarin PFAS is verwerkt en het inademen van loslatende PFAS deeltjes uit textiel.
Tot slot
Als de staatsecretaris meent wat hij over PFAS heeft opgenomen in “Beleidsprogramma circulair textiel 2025–2030” dan zou bij de beleidsuitvoering de aandacht voor PFAS zo spoedig mogelijk geïntensiveerd moeten worden.
Mijn verzoek is om het bovenstaande onder de aandacht van de Staatssecretaris te brengen en te vragen of hij in het najaar 2025 daarop wil reageren wanneer de Kamer verder wordt geïnformeerd over de uitvoering van het textielbeleid.
Referenties
[1]
9 april 2025 Brief aan TK: circulair textiel. Kst-32852-354
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-32852-354.pdf
[2]
blg-1191319 Doelstellingen voor hergebruik en recycling van schoenen. Verdieping op onderzoek ‘Verkenning Schoenketen’. Rebel. 1 december 2023
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1191319
[3]
blg-1191320 Schoenen en hergebruik Cijfers van de Nederlandse markt en (mogelijke) gezondheidsrisico’s. Rebel. 6 december 2024.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1191320.pdf
[4]
blg-1191321 Tweedehands kleding naast nieuw in fysieke winkels - een gedragsonderzoek. Duwtje 10. december 2024.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1191321.pdf
[5]
blg-1191322 Rapport onderzoek textiellabels. Royal HaskoningDHV. Nov. 2024
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1191322.pdf
[6]
blg-1191323 De gedragseffecten van maatregelen gericht op het verminderen van de koopprikkel. D&B. December 2024
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1191323.pdf
[7]
blg-1191324 Duurzaam textielbeleid. Rebel. 10 januari 2025.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1191324.pdf
[8]
blg-1191325 Verkenning maatregelen vermindering productie en consumptie textiel. Berenschot. 30 oktober 2024
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1191325.pdf
[9]
blg-1191326 Beslisnota 24 maart 2025
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1191326.pdf
[10]
Het beleidsprogramma circulair textiel 2025–2030 ontvangen.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-1174056.pdf
*****
1 Naar: de Homepage deze website
2 Naar: het PFAS overzicht op deze website
3 Naar: de Facebookpagina PFAS-Problematiek
4 Naar: het Telegramkanaal PFAS-Problematiek
Like of volg de FB-pagina of abonneer je op het Telegramkanaal (dit is hetzelfde als volgen bij FB). Daar meld ik nieuwe PFAS-publicaties op deze website. Je krijgt dan een bericht als je de meldingen op áán laat staan.