EudraVigilance: verwijderde COVID-19 meldingen 2022-2024

Publicatiedatum: 17-2-2025


Inhoudsopgave

1        Samenvatting/conclusie
2        Inleiding
3        De verwijderde meldingen in de periode 2022-2024
4        De verwijderde meldingen met een ernstige bijwerking
5        De verwijderde meldingen met overlijden als bijwerking
6        Tot slot een kritische opmerking
7        Referenties


1. Samenvatting/conclusie

Samenvatting

Tussen 2022-2024 zijn in totaal 2,45 mln meldingen van bijwerkingen ingeschreven na een COVID-19 vaccinatie met

-      Pfizer- (Tozinameran)
-      Moderna (CX-024414 – Elasomeran)
-      Janssen – (AD26.COV2.S)
-      AstraZeneca- (CHADOX1 NCOV-19)

Op 5 januari 2025 resteerde nog 2,28 mln meldingen. Dat betekent dat tussen 2022 en 2024 er 0,17 mln (6,9%) meldingen zijn verwijderd (=genullificeerd) uit de openbare database. In deze groep is sprake van een oververtegenwoordiging van meldingen met een ernstige bijwerking en meldingen die op een overlijdensgeval betrekking hebben.

Conclusie

Deze meldingen tellen niet meer mee bij de aanwezige meldingen. Daardoor ontstaat een gunstiger verhouding tussen de niet ernstige en ernstige meldingen van bijwerkingen na een vaccinatie met een van de oorspronkelijke COVID-19 vaccins . Wie deze meldingen heeft gedaan en de redenen voor het verwijderen is wel bij het EMA bekend, maar is geen onderdeel van de openbare database.

Het is dit gebrek aan transparantie waardoor het EMA ruimte creëert voor speculatie.

[naar de inhoudsopgave]


2. Inleiding

EudraVigilance is de Europese database met vermoedelijke bijwerkingen na een vaccinatie.[1] Het valt onder de verantwoordelijkheid van het EMA (European Medicines Agency) en is een agentschap van de Europese Unie.

Download momenten

De EMA publiceert per vaccin tabellen met gegevens over de meldingen van bijwerkingen na een vaccinatie.[2] De onderliggende gegevens zijn te downloaden.[3] en worden wekelijks geactualiseerd. Door de gegevens te downloaden creëer je een geconsolideerd bestand. Het voordeel daarvan is dat resultaten te controleren en herhaalbaar zijn. Het nadeel is dat na verloop van tijd de gegevens niet meer actueel zijn. Het is daarom van belang om bij de analyse aan te geven op welk moment de gegevens betrekking hebben.

Voor de onderliggende analyse is gebruik gemaakt de volgende 4 downloads:

-      1e download (stand op 18-09-2021)           950.419 meldingen
-      2e download (stand op 24-01-2022)         1.424.876 meldingen
-      3e download (stand op 05-01-2023)         2.165.236 meldingen
-      4e download (stand op 05-01-2025)         2.286.168 meldingen

COVID-19 vaccins

De downloads hebben betrekking op de volgende vaccins (exclusief de Omicron varianten):

-      Pfizer- Tozinameran
-      Moderna (CX-024414) Elasomeran
-      Janssen - AD26.COV2.S
-      AstraZeneca- (CHADOX1 NCOV-19)

Nullificeren (verwijderen)

In de eerste drie genoemde downloads staan meldingen die niet meer voorkomen in de laatste download. Deze meldingen zijn op verzoek van de melder verwijderd en gearchiveerd. Dit wordt nullificeren genoemd. Het gevolg is wel dat deze meldingen daarna niet meer in de publieke database aanwezig zijn.[4]. In de openbare database van het EMA is geen informatie beschikbaar over meldingen die zijn genullificeerd. Het is ook mogelijk dat meldingen zijn verwijderd zonder het proces van nullificeren te doorlopen. Daarom wordt in deze analyse voor die niet meer aanwezige meldingen het woord ‘verwijderd’ gebruikt

[naar de inhoudsopgave]


3. De verwijderde meldingen in de periode 2022-2024

De periode 2022-2024

Deze analyse gaat over de periode tussen 18-9-2021 en 05-01-2025. De jaren 2022, 203 en 2024 zitten daar in het geheel in. Deze periode wordt daarom hier verder aangeduid met de periode 2022-2024.

Verwijderde meldingen

Door de meldingen uit de 4 downloads aan elkaar te koppelen worden de nieuwe meldingen toegevoegd. Deze 4 downloads bevatten 2,46 mln meldingen. Uit de laatste download (stand 05-01-2025) blijkt dat er op dat moment 2,29 mln meldingen in de database zitten. Dit betekent dat tussen de 1e download op 18-9-2021 en de laatste download op 05-01-2025 minimaal 170 duizend meldingen niet meer toegankelijk zijn in de openbare database.

Ondergrens

Deze 170 duizend meldingen hebben betrekking op de onderzochte periode en vormt een ondergrens. Immers de meldingen, die tussen twee downloads zijn geregistreerd in de EMA-database en weer zijn verwijderd voor de volgende download, zijn nu niet waargenomen.

[naar de inhoudsopgave]


4. De verwijderde meldingen met een ernstige bijwerking

Van de ruim 2,4mln meldingen in de EMA-database in de periode 2022-2024 zijn meer dan 1 miljoen (42,5%) meldingen geclassificeerd als een melding met 1 of ernstige bijwerkingen. Binnen die groep zijn 116.860 (11,2%) meldingen verwijderd uit de database. Kijken we naar de overige meldingen, dan zijn daar 53.753 (3,8%) meldingen verwijderd.

Bij de verwijderde meldingen zijn de meldingen met een ernstige bijwerkingen in absolute en relatieve zin oververtegenwoordigd.

Statistische associatie

Er is een betrekkelijk sterk verband (gamma -0,522) dat de meldingen met een ernstige bijwerking vaker voorkomen bij de verwijderde meldingen dan bij de meldingen die nog wel aanwezig zijn. De kans daarop is ruim 3 keer zo groot op basis van de reciproke waarde van de odds ratio (1/OR=1/0,314).

[naar de inhoudsopgave]


5. De verwijderde meldingen met overlijden als bijwerking

In totaal hebben 34.414 (1,4% van de 2,4 mln) meldingen betrekking op een overlijden. Hiervan zijn er 4 820 (14,0%) verwijderd. Bij de meldingen waarbij overlijden niet als bijwerking wordt genoemd, is 6,8% van de meldingen verwijderd.

Dit betekent, dat bij de verwijderde meldingen, de meldingen met een overlijden als bijwerking zijn in relatieve zin oververtegenwoordigd.

Statistische associatie

Er is een matig verband (gamma -0,378) dat de meldingen met een overlijden relatief vaker voorkomen bij de verwijderde meldingen dan bij de nog aanwezige meldingen. De kans daarop is 2 keer zo groot op basis van de reciproke waarde van de odds ratio (1/OR=1/0,451).

[naar de inhoudsopgave]


6. Tot slot een kritische opmerking

Hoewel het EMA aan de wettelijk plicht voldoet om de gegevens openbaar te maken wordt dit op en zodanige manier gedaan dat dit de transparantie in de weg zit. Per melding is niet te achterhalen wie uit welk land de melding heeft gedaan. Het gaat om publieke instellingen of farmaceutische bedrijven. Privacy zal niet de reden zijn om dit af te schermen. Om aan de verplichting te voldoen geeft het EMA op geaggregeerd niveau aan hoeveel meldingen van bijwerkingen er per land zijn gedaan.

Dan zijn er nog de meldingen die worden genullificeerd. Van elke melding moet de melder aangeven waarom die handeling noodzakelijk is. Zeker als de melder een farmaceut is, is het van belang om te weten waarom die melding verwijderd moest worden. Het komt voor dat deze melding opnieuw wordt aangeboden. Deze melding krijgt dan een nieuw nummer. Het is niet bekend of beide meldingen dan nog aan elkaar zijn te linken. Het EMA rapporteert ook niet over de omvang en aard van de verwijderde records.

Het afschermen van deze gegevens door het EMA creëert ruimte voor speculaties.

[naar de inhoudsopgave]


7. Referenties

[1]
https://onderzoekvaccins.nl/wat-is-eudravigilance/

[2]
https://onderzoekvaccins.nl/toegang-eudravigilance-rapporten-bijwerkingen-covid-19-vaccins/

[3]
https://onderzoekvaccins.nl/line-listing-maken-in-ema-database-eudravigilance/

[4]
https://www.ema.europa.eu/en/documents/regulatory-procedural-guideline/guideline-good-pharmacovigilance-practices-gvp-module-vi-collection-management-and-submission-reports-suspected-adverse-reactions-medicinal-products-rev-2_en.pdf
28 July 2017 - EMA/873138/2011 Rev 2
Guideline on good pharmacovigilance practices (GVP)
Module VI – Collection, management and submission of reports of suspected adverse reactions to medicinal products (Rev 2)

- General principles regarding the nullification of cases are outlined in: I.C.6.2.2.9. Nullification of case (p.62)
- Examples of scenarios for which ICSRs should be nullified are provided in: VI.App.5 Nullification of cases (p,119)

[naar de inhoudsopgave]

* * * * *

1 Naar: Homepage Onderzoekvaccins 

2 Naar: Facebook Onderzoekvaccins 

3 Naar: MeWe Onderzoekvaccins

4 Naar: Twitter: @onderzoekvaccin

5 Naar: Telegramkanaal Onderzoekvaccins 

Abonneer je op het Telegramkanaal en je wordt op de hoogte gehouden van nieuwe publicaties op deze website. Het abonneren in Telegram is hetzelfde als volgen op Facebook.